Virksomhedsøkonomi A

Mandag den 15. august 2022
kl. 09.00-14.00

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.

Excel-filen med alle bilag kan hentes her.

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.



Opgave 1


Virksomhedsanalyse


Flügger A/S er en international koncern med hovedsæde i Danmark. Virksomheden designer, producerer og markedsfører et bredt sortiment indenfor dekorativ maling, træbeskyttelse, spartelmasse, tapet og maleværktøj i god malermesterkvalitet. Helt frem til 1975 solgte Flügger A/S kun maling til professionelle malere. I 1975 vedtog folketinget dog en ny lov, som gav private ret til selv at male sin lejebolig ved fraflytning, og Flügger A/S etablerede derfor kæden Flügger farver med salg til private.

Flügger A/S’ produkter forhandles både gennem egne forretninger, dagligvareforretninger og byggemarkeder. Flügger A/S er markedsleder i Danmark, hvor virksomheden har 165 forretninger. Flügger A/S har næsten 530 butikker sammenlagt i Danmark, Sverige, Norge, Polen, Island og Kina.

Flügger A/S blev grundlagt i Hamborg i 1783, og i 1890 etablerede virksomheden en filial i Danmark. Flügger A/S blev dansk ejet i 1948, da Michael Schnack købte den danske filial med 20 medarbejdere. I dag er Flügger A/S en international koncern med mere end 1.700 ansatte.

Virksomhedens vækst er sket både organisk og uorganisk. I 2019 købte Flügger A/S 60% af aktierne i Unicell Poland Sp. z.o.o., som er en malingproducent med hovedkontor i Wasilków i Polen. Opkøbet ligger i tråd med Flüggers A/S’ strategi om vækst gennem opkøb med fokus på hurtigt voksende markeder.

Flügger A/S har produktion i Danmark, Sverige, Polen og Kina. I Danmark har Flügger A/S produktion i Kolding, hvor der årligt fremstilles 20 millioner liter vandbaseret maling, træbeskyttelse og tapetklæber. I Polen ligger virksomhedens fabrik i Gdansk og her produceres primært tapet. I Sverige fremstilles årligt 30 millioner liter vand- og terpentinbaseret maling, træbeskyttelse, rengøringsprodukter og spartel. Flügger A/S er i færd med at modernisere og sammenlægge koncernens produktionsanlæg. Som led i dette vil den svenske produktion af vandbaseret maling fra 2022 være helt flyttet til Kolding, og produktionen af maling i Sverige lukkes derfor gradvist. Moderniseringen og sammenlægningen af produktionen sker for at imødekomme kundernes stigende efterspørgsel på mere miljørigtige produkter samt øgede lovmæssige krav. I sommeren 2019 tog Flügger A/S det første spadestik til et nyt spartelanlæg. Anlægget etableres i tilknytning til det eksisterende lager i Sverige og skal imødekomme den fortsat stigende efterspørgsel på spartel. Anlægget blev færdig i 2021. I Kina produceres maling til det kinesiske marked.

Flügger A/S består i dag af mange brands, hvoraf Flügger farver er koncernens største. Her vises et udsnit af virksomhedens brands.

Flügger Flügger Unicell nordic Fiona wall design DETALE CPH

Flügger A/S lancerede strategien 'Going Green' i sommeren 2020. Strategien skal sikre fortsat fremdrift og udvikle Flügger A/S i en bæredygtig retning, både i forretningsmæssig og miljømæssig forstand. Strategien består af seks fokusområder, som er afgørende for, at Flügger A/S lykkes med at skabe yderligere vækst og fortsat kan investere i nye værdiskabende tiltag til gavn for kunder, aktionærer og medarbejdere.

Flügger A/S beskæftiger mere end 1.700 medarbejdere. I regnskabsåret 2020/21 var omsætningen tkr. 2.161.640 og resultatet før skat var tkr. 220.189.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Internt materiale: Artikler: Nøgletal:
  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Flügger A/S for årene 2018/19 - 2020/21. Se bilag 1 i Excel-filen.




Spørgsmål 1.1 - 1.7


1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Flügger A/S fra 2018/19 til 2020/21

1.2 (10 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2018/19 til 2020/21 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (5 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2018/19 til 2020/21.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Vurder, om udviklingen i gearingen fra 2019/20 til 2020/21 har været en fordel for virksomhedens ejere.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Vurder, om Flügger A/S har finansieret sit seneste virksomhedsopkøb i 2020/21 gennem egenkapital eller gæld.

1.6 (4 %)
Vurder, hvilken konkurrencestrategi Flügger A/S benytter.

1.7 (6 %)
Vurder, hvordan Flügger A/S’ leveringsservice er blevet påvirket af Covid-19.



Opgave 2


Optimering af knappe resurser


SuperPlast A/S er blandt de førende inden for udvikling og produktion af sprøjtestøbte plastspande med meget stor styrke. Virksomheden ønsker at opnå en grøn profil og har derfor udviklet en maskine, som støber spande i 2 lag. Det yderste lag er kraftig og består af genbrugsplast, og det inderste lag, som er meget tyndt, består af ”nyt” plast - også kaldet ”jomfruelig plast”. Spandene sælges bl.a. til producenter af maling, fordi de to lag giver stor styrke, og fordi det inderste lag er nyt plast, som ikke kan afgive farve til malingen.

På sprøjtestøbemaskinen producerer virksomheden bl.a. to forskellige størrelser plastspande PS-1 og PS-2. PS-1 kan indeholde 10 liter, og PS-2 kan indeholde 5 liter. Sprøjtestøbemaskinen smelter genbrugsplasten og det nye plast, som derefter sprøjtes ind i en form. Når plasten er afkølet, kan den tages ud af formen.

Til produktion af spande anvender SuperPlast A/S genbrugsplast, SEA-PLAST-1, som er indsamlet fra havet. Der er stor efterspørgsel på SEA-PLAST-1, så det har kun været muligt at skaffe 1.000 kg (1.000.000 gram) til den kommende måneds produktion. Det nye plast, som bruges til det inderste lag, er der ikke mangel på.

Der er i den kommende måned afsat 150 timer (540.000 sek.) til produktion af PS-1 og PS-2 på sprøjtestøbemaskinen.

For at producere en spand PS-1, skal der bruges 220 gram SEA-PLAST-1, og produktionstiden er 105 sek. For at producere en spand PS-2, skal der bruges 145 gram SEA-PLAST-1, og produktionstiden er 85 sek.

Der kan maksimalt afsættes 10.000 stk. PS-1 og 15.000 stk. PS-2 pr. måned.

Virksomheden har et dækningsbidrag pr. spand på kr. 2,75 for PS-1 og kr. 1,95 for PS-2.

I øjeblikket er der større efterspørgsel på PS-1 og PS-2, end SuperPlast A/S kan producere på grund af den begrænsede mængde SEA-PLAST-1 og den begrænsede produktionstid. Derfor overvejer virksomheden at øge produktionskapaciteten ved at producere spandene i toholdsskift med et daghold og et aftenhold. Der kan ikke skaffes mere SEA-PLAST-1, men PS-1 og PS-2 kan godt produceres udelukkende af nyt plast.



Spørgsmål 2.1 - 2.2


2.1 (6 %)
Bestem, hvor mange PS-1 og PS-2 der skal produceres i den kommende måned for at få det størst mulige dækningsbidrag under hensyntagen til de nuværende begrænsninger.

De nødvendige informationer findes i bilag 2.

2.2 (4 %)
Diskuter, om SuperPlast A/S bør etablere toholdsskift.



Opgave 3


Investering


Brush A/S har specialiseret sig i at fremstille kvalitetspensler, som afsættes igennem specialforretninger. Et af virksomhedens produktionsanlæg er en ældre model, som fungerer fint, men anlægget har et meget stort elforbrug. Det store elforbrug strider imod Brush A/S’ planer om at arbejde mod en grøn profil.

Produktionschefen har derfor indhentet tilbud på to forskellige anlæg, som kan erstatte det gamle anlæg, og som er væsentlig mere miljøvenlige.

Det første anlæg er fra en leverandør i Østrig og har en kapacitet på 150.000 pensler årligt. Den østrigske leverandør oplyser, at anlægget har et strømforbrug, der er 40 % mindre end Brush A/S’ nuværende anlæg. Produktionsanlægget koster kr. 235.000, og installation koster kr. 5.000. Levetiden er fastsat til 5 år, hvorefter scrapværdien forventes at være kr. 25.000.

Det andet anlæg er fra en leverandør i Frankrig og har en kapacitet på 200.000 pensler årligt. Den franske leverandør oplyser, at anlægget har et strømforbrug, der er 45% mindre end Brush A/S’ nuværende anlæg. Produktionsanlægget koster kr. 335.000, og installation koster kr. 7.000. Levetiden er fastsat til 5 år, hvorefter scrapværdien forventes at være kr. 50.000.

Økonomichefen vurderer, at det er muligt at opnå en rabat på anlægget fra den franske leverandør.

Der bruges årligt 120.000 kWh på det nuværende anlæg til produktion af 140.000 pensler. Den nuværende pris på en kWh er kr. 2,25. Virksomheden benytter en kalkulationsrente på 9 % p.a.



Spørgsmål 3.1 - 3.5


3.1 (4 %)
Forklar, hvilken investeringsårsag der er tale om.

3.2 (6 %)
Opstil investeringsforslagenes nettobetalingsstrøm.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 3.

3.3 (6 %)
Vurder, hvilket af de to investeringsforslag der er mest lønsom.

3.4 (4 %)
Vurder hvor høj anskaffelsessummen for anlægget fra den franske leverandør maksimal må være, hvis de to anlæg skal være lige lønsomme.

3.5 (5 %)
Diskuter, om Brush A/S bør investere i det mest lønsomme anlæg. Se spørgsmål 3.3.



Opgave 4


Finansiering


AlluStep A/S producerer stilladser til byggebranchen. De seneste 10 måneder har det været helt umuligt at følge med efterspørgslen, og medarbejderne i produktionen har haft mange overarbejdstimer. Virksomheden overvejer derfor at købe eller lease en produktionslinje mere.

En ny produktionslinje koster kr. 5.800.000 inkl. installation og indkøring og har en forventet levetid på 6 år. Scrapværdien efter 6 år er kr. 0.

AlluStep A/S har indhentet et tilbud på et annuitetslån til finansiering af produktionslinjen. Hovedstolen er på kr. 5.920.000, og etableringsomkostningerne udgør kr. 120.000. Løbetiden er 6 år, og den nominelle rente er 5 % p.a.

AlluStep A/S har også indhentet et tilbud på et stående lån til finansiering af produktionslinjen. Hovedstolen er på kr. 5.950.000, og etableringsomkostningerne udgør kr. 150.000. Løbetiden er 6 år, og den nominelle rente er 6 % p.a.

AlluStep A/S har desuden kontaktet et leasingselskab, som har tilbudt, at produktionslinjen kan leases igennem dem. Produktionslinjen kan leases i 6 år for en årlig leasingafgift på 22 % af anskaffelsessummen. AlluStep A/S står selv for vedligeholdelse og forsikring af produktionslinjen.



Spørgsmål 4.1 - 4.5


4.1 (4 %)
Opstil betalingsstrømmen for annuitetslånet.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.

4.2 (4 %)
Opstil betalingsstrømmen for det stående lån.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.

4.3 (4 %)
Beregn den årlige leasingafgift for maskinen og opstil betalingsstrømmen for leasingarrangementet.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 4.

4.4 (4 %)
Vurder, hvilket af de tre finansieringstilbud der er økonomisk mest fordelagtigt for AlluStep A/S.

4.5 (4 %)
Vurder, hvilke andre forhold AlluStep A/S bør inddrage i beslutningen om valg af finansieringstilbud.